• Ik ontwerp en bouw websites voor
    desktop, tablet en smartphone

  • Ik bouw mijn websites met
    html5, css3 & JQuery

  • Integratie met social media en online branding
    zijn voor mij vanzelfsprekend

  • Ik geef advies over online branding
    en begeleid projecten

Wat vind jij van het nieuwe Microsoft logo?

PDF Afdrukken Email

Met de komst van Windows 8 wil Microsoft de breuk met het verleden nadrukkelijk markeren. Windows 8 wordt naar eigen zeggen ‘a new way of looking at your PC’. Het hele besturingssysteem is opnieuw uitgevonden. Alle elementen zijn aangepast aan de huidige standaarden en platforms. En ja, ook het logo van Windows is vernieuwd!

“Your name is Windows. Why are you a flag?”

Dit was de vraag die het ontwerpbureau Pentagram aan Microsoft stelde. En inderdaad, het logo van Windows is in de loop der jaren steeds meer op een vlag gaan lijken.

 

windows-logos-

 

Zoals je kunt zien, is de vlaggen-look verdwenen. Het nieuwe logo lijkt meer op een raam dan de vorige versies, maar toont het wel veel overeenkomsten met het allereerste logo. Microsoft zegt dan ook “We hebben het logo niet echt opnieuw ontworpen, maar het meer naar zijn oorspronkelijke betekenis teruggebracht”. Het nieuwe logo past beter bij de Metro-interface van het nieuwe 'operating system'. 

windows-logo-kleinHet nieuwe logo van Microsoft is veel strakker geworden, is ééndimensionaal en heeft maar één kleur. De kleur van het logo kan worden aangepast door de gebruiker bij het kiezen van een thema voor zijn desktop. Het perspectief van het logo klopt niet helemaal! Het beeld wijst iets te sterk naar de linkerhoek. Wellicht schuilt daarin juist de kracht van dit simpele logo?  

De eerste reacties op het nieuwe logo zijn terughoudend en gemengd. Mashable noemt het logo saai, serieus en is licht teleurgesteld. De nieuwe look sluit volgens hun wel aan bij het streven van Microsoft om ‘nederig, maar zelfverzekerd’ te zijn. De website 99Designs organiseert een wedstijd voor ontwerpers die een alternatief logo voor Windows hebben ontworpen. Dus als je denkt dat jij een beter logo kan maken? Hier is je kans!

Succes niet gegarandeerd    

Logo’s zijn erg belangrijk voor merken want ze zijn overal zichtbaar: verpakkingen, communicatiemiddelen, promotiemateriaal, op de website en social media. Maar ook voor consumenten zijn logo’s belangrijk. Onbewust ontlenen mensen een deel van hun eigen identiteit aan de merken die zij regelmatig gebruiken. Een van mijn beste vriendinnen gebruikt de vraag "Drink je Pepsi of Coca Cola" nog altijd als beknopte persoonlijkheidstest. 

Hoe sterk de consument zich soms verbonden voelt met een merk, heeft kledingfabrikant Gap aan den lijve ondervonden. In oktober 2010 verspreidde het bedrijf zonder uitleg het nieuwe logo (linksonder in het plaatje) op internet. 

Gap's nieuwe logo

Na de lancering brak een storm van protest los op de social media. Het protest was zo heftig dat Gap na 4 dagen besloot weer terug te keren naar het oude, vertrouwde logo.

"Oké. Het is ons duidelijk dat jullie het nieuwe logo niet leuk vinden. We hebben veel geleerd van de feedback. We willen alleen het beste voor het merk en onze klanten. Dus we luisteren naar de menigte en brengen vanavond nog de blue box terug", zo luidde de verklaring.

Op Twitter zijn er ook nu veel heftige reacties op het nieuwe logo van Microsoft. Veel twitteraars refereren hierbij aan het Gap debâcle. Er gaan zelfs al stemmen op voor een boycot van Windows 8! 

Ondanks dat rebranding falikant kan mislukken, verandert 1 op de 50 bedrijven per jaar hun logo, verstandig of niet? Wat zijn de risico’s van rebranding?

Andere verpakking, zelfde inhoud

Rebranding TropicanaHet eerste risico in mijn rijtje is gebrek aan ‘echte’ verandering. Een nieuw logo maakt dat mensen jouw merk met nieuwe ogen bekijken. Wanneer alleen de verpakking gewijzigd wordt, maar jouw product niet wezenlijk veranderd is, hebben ze dat snel door. Dan heb je een belangrijke kans om jouw imago écht te veranderen, gemist.
Het wordt nog dramatischer als consumenten het nieuwe logo als lelijk of onaantrekkelijk ervaren.

In 2009 besloot het bedrijf PepsiCo (waarover later meer) het merk Tropicana te moderniseren. Helaas onderschatte het bedrijf hoe gehecht klanten waren aan het oude logo.

Mensen vonden het nieuwe logo hééél erg lelijk en staken hun mening niet onder stoelen of banken. Nadat PepsiCo de verkoopcijfers met 20% zag kelderen, trokken ze de stekker eruit. De rebranding werd al na 2 maanden ongedaan gemaakt. Over smaak valt niet te twisten, maar bij rebranding is het wel degelijk belangrijk dat mensen het logo mooi vinden!

Teveel ambitie

Het is verstandig om realistisch te blijven en kleine stappen vooruit te doen. Soms is de stap erg groot en probeert een bedrijf een nieuw imago te creëren dat te ambitieus is voor de doelgroep.

logo londen_olympicsEen schoolvoorbeeld van een te hoog ambitieniveau is het logo van de Olympische Spelen in Londen in 2012. Het logo kostte $800,000 en werd met veel poespas gepresenteerd. Volgens het bureau wilde ze met het nieuwe logo de Spelen nieuw leven inblazen:

"Our emblem is simple, distinct, bold and buzzing with energy.... It feels young in spirit... Not afraid to shake things up, to challenge the accepted. To change things."

En dat is gelukt! Er barstte een storm van kritiek los. Het leukst vond ik wel deze parodie op het logo.

Parodie op logo Olympische Spelen

Deze zomer kunnen we het logo in al zijn glorie bewonderen en zelf een oordeel vormen. Misschien als de wereld het vaak genoeg ziet, went het uiteindelijk wel.

Verandering komt niet van binnenuit

Een volgend risico van rebranding is dat het proces wordt opgelegd aan de organisatie. Als de lancering van een nieuw logo beperkt blijft tot de marketing afdeling, is de rebranding gedoemd te mislukken. Een nieuw logo past bij echte verandering. Verandering die uitgedragen moet worden door de hele organisatie. Er moet inhoud worden gegeven aan de verandering, niet alleen in woorden maar ook in daden. Wanneer dat niet gebeurt, kan rebranding zelfs schadelijk zijn voor een merk. Er wordt immers een belofte gedaan, die niet wordt ingelost!

Onvoldoende steun

Bij een rebranding is het essentiëel dat het management van de organisatie niet alleen steun betuigt, maar een actieve, leidende rol speelt in de verandering. Het management moet het voortouw nemen en zorgen dat aan de nieuwe belofte wordt voldaan. 

Geen verduidelijking

Rebranding heeft tot doel een merk opnieuw uit te vinden. Het is een proces waarbij een bedrijf zichzelf opnieuw onder de loep neemt en tot een heldere visie komt. Een nieuw logo moet altijd een verbetering zijn ten opzichte van het oude. Het moet mensen nog beter uitleggen waarom jouw product de moeite waard is.

Een goed voorbeeld om deze misser te illustreren is Pepsi. Pepsi heeft zichzelf als merk in de afgelopen eeuw al 10 keer opnieuw uitgevonden, met wisselend succes. De laatste poging in 2009 was minder geslaagd. Het bedrijf gaf in 2008 1,2 miljard (!) uit aan een nieuw logo met het volgende resultaat.

Logo pepsi

Het nieuwe logo had volgens velen geen enkele meerwaarde. Pepsi’s pogingen om zich tegenover Coca Cola te herpositioneren, werden niet gewaardeerd. Als klap op de vuurpijl lekte er ook een document uit, waarin de bedenkers van het nieuwe logo tekst en uitleg gaven.

En wat stond er dan allemaal aan de basis van het nieuwe Pepsi logo? Het Parthenon in Athene, de zwaartekrachtwet van Newton, de magnetische velden van de aarde, Yin en Yang, de relativiteitstheorie van Einstein, de Man van Vitruvius en de Mona Lisa door Leonardo da Vinci en, tot slot, het menselijk lichaam zelf!

En Microsoft?

Alle genoemde risico’s overwegend, denk ik toch dat de rebranding van Microsoft een goede kans van slagen heeft. Het nieuwe logo is geen abrupte breuk met het verleden maar een laatste, logische stap in een langdurig proces waarin Microsoft zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. Bovendien vind ik dat het nieuwe logo inderdaad veel beter past bij de vernieuwde interface van Windows 8.

Blokjes en Appels

Zelf vind ik het logo niet bijzonder mooi en/of krachtig. Ik vind de eenvoud van het beeld prettig en vraag me bovendien af waarom er voor zo'n sterke hoek is gekozen. Waar ik het meest moeite mee heb, zijn de vier blokjes: bepaald niet uniek op het internet. Ze krijgen betekenis als de naam ‘Microsoft’ erbij staat, maar als geïsoleerd beeldmerk denk ik niet dat het onmiddellijk associaties oproept met het beroemde besturingssysteem. Dan vind ik de appel van de concurrent toch heel wat krachtiger! 

Ik ben benieuwd wat jij van het nieuwe logo vindt? Heb je deze drastische verandering voorspelt? Vind je het logo spuuglelijk of heel mooi?


Reacties
- 24-02-2012 at 18:35

Ik vind het nieuwe logo mooi en sprekend. Niet uniek, wel eigentijds. En vooral - zucht - lekker rustig na de bombastische kleuren en 3D effecten van de vorige versies.
Alleen houd ik mijn hart vast voor Windows 8 zelf. Wat ik ervan heb gezien op internet zag er goed uit, maar de ervaring met volledig vernieuwde windows-versies voorspelt niet veel goeds...
- 01-03-2012 at 20:47

Nice article. Goes to show that changing the front just to change the front (i.e. without changing content) doesn't fool people and is programmed to fail. Actually amazing to see how many million dollars/euros are still wasted by companies and the agencies they hier, time and time again, doing the same errors. As to the Windows logo: it's good they changed it (windows 8 IS different), but it is remarkable unsexy - very "corporate". I think they missed an opportunity to come up with a logo that reflects the aspirations and modernity of the new Metro UI.
- 01-03-2012 at 20:50

In passing, I find that the Windows log from version 3.1 to 7 is in fact the same thing. The Windows 8 logo is a blatant rehash of the Windows 1.0 logo! Lame.
Laat een reactie achter
Captcha

Lydie PolakDagelijks bezig met websites, social media, zoekmachines, Google, e-marketing en branding. Verder kan ik niet genoeg krijgen van films, detectives (ja, ook Midsommer Murders), boeken, pinnen, bloggen, mijn gezin, katten en mijn iPhone. Benieuwd naar mijn werk? Kijk dan op mijn website www.lydiepolak.nl.