Ik weet hoe social media succesvol
ingezet kunnen worden

Pin It

Social media

Facebook, Pinterest, Twitter, LinkedIn en Google+. Namen in een lange lijst van social media platforms. Volgens sommigen een hype, volgens mij belangrijke communicatiekanalen met een grote toegevoegde waarde voor elke internetondernemer. Social media kun je op veel manier inzetten om jouw merk te versterken.

Waarom zijn social media een goed idee?

  • Reputatiemanagement: mensen praten op social media over jouw merk. Het is belangrijk om hun mening te horen en te reageren. Ga de dialoog aan.
  • Linkbuilding: Aanwezigheid op social media is een prima manier om potentiële kopers naar jouw website te trekken.
  • Branding; social media geven je de kans jouw merk ‘persoonlijker’ te maken.
  • Rating: een ‘like’ op Facebook of een ‘tweet’ van bezoekers van jouw website zeggen iets over jouw product. Deze aanbevelingen hebben een positief effect op de beoordeling van jouw merk.
  • Vindbaarheid: Meer en meer mensen gaan alleen nog via social media als Facebook op het internet. Zij zoeken daar naar informatie en producten.

Advies

Weet je nog niets van social media? Zeggen woorden als ‘retweet’, ‘hashtag’ en ‘fanpage’ je helemaal niets? Ik kan je in begrijpelijke taal uitleggen waar het bij social media over gaat. Bovendien kan ik je adviseren over:

  • integratie van social media in jouw website
  • bouwen van een fanpage op Facebook
  • hoe je de dialoog aangaat met jouw doelgroep
  • wat je kunt doen om volgers te krijgen
  • monitoren wat er over jouw merk gezegd wordt

Social media strategie

Of je nu zzp‘er bent of werkt in een bedrijf met 20.000 medewerkers, je hebt een strategie nodig voor sociale media. Steeds meer mensen maken gebruik van social media. Het is daarom belangrijk social media een volwaardig onderdeel van jouw marketingstrategie te maken. Hieronder wat tips die je kunt toepassen.

1. Claim je naam!

Leg overal je naam vast door een profiel aan te maken. Je wilt tenslotte niet dat jouw naam straks niet meer beschikbaar is. Vul ook de profielen zo volledig mogelijk in. Heb je geen tijd om echt iets van je Facebook of LinkedIn pagina te maken? Dan is het toch verstandig om de profielen al aan te maken. Als potentiŽle klanten dan zoeken op jouw bedrijfsnaam, vinden ze in ieder geval jouw informatie.

2. Maak een plan

Bedenk wat je wilt bereiken met sociale media. Stel een concreet doel. Wil je de dialoog met jouw klanten aangaan, meer omzet genereren, meer bezoek voor je website of een combinatie van de drie? Schrijf vervolgens een plan waarin deze doelstellingen per maand beschreven staan en stel vast hoeveel tijd en geld je hieraan moet besteden om resultaat te boeken. Stel je doelen (zeker in het begin) niet te hoog. Begin met het aantal volgers dat je wilt hebben op een social media kanaal. Heb je volgers? Dan kun je kijken of deze relevant zijn voor jouw bedrijf.

3. Meet je resultaat

Elk goed plan is zinloos als je de resultaten niet inzichtelijk maakt. Gebruik hiervoor tools als Google Analytics en Hootsuite. Google Analytics stelt je in staat bezoekers op je site volgen (kostenloos). Met de tool kun je precies zien hoeveel bezoekers jouw bedrijf hebben gevonden via LinkedIn, Twitter en Facebook.

4. Toon sociale media links

Vergeet na het aanmaken van je sociale media profielen niet de social media icons toe te voegen aan je visitekaartjes, brochures, flyers en ander publicatiemateriaal. Voeg de links toe aan je eigen website. Als je een eigen Facebook-naam wilt hebben in plaats van een URL met cijfers en letters, claim deze danbij Facebook.
Advies over social media
Strategie nodig? Neem contact op.